فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه چندگانه فرسودگی شغلی ، هوشی ، هیجانی و پنج مدل بزرگ شخصیتی
فهرست:
فصل اول: مقدمه و کلیات
1- مقدمه .................................................................................................
1-2 بیان مسئله..........................................................................................
1-3 ضرورت پژوهش.................................................................................
1-4 متغیرهای پژوهش ..............................................................................
1-6 فرضیه های پژوهش ............................................................................
1-7 تعریف مفهومی متغیرها.......................................................................
1-8 تعریف عملیاتی متغیرها.......................................................................
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی فرسودگی شغلی ....................................
2-1-1 فرسودگی شغلی .............................................................................
2-1-2 تاریخچه فرسودگی شغلی ................................................................
2-1-3 نظریه های مربوط به فرسودگی شغلی ...............................................
2-1-3-1 مدل سه عاملی مسلش..................................................................
2-1-3-2 مدل تطابق فرد و شغل ................................................................
2-1-3-3 مدل هشت مرحله ای گلمبیوسکی.................................................
2-1-3-4 مدل مالاچ پاینز...........................................................................
2-1-3-5 مدل هاریس................................................................................
2-1-4 نشانه شناختی فرسودگی شغلی ........................................................
2-1-5 علل فرسودگی شغلی ......................................................................
2-1-6 مراحل فرسودگی شغلی ...................................................................
2-1-7 پیامدهای فرسودگی شغلی ...............................................................
2-1-8 شیوه های درمان و پیشگیری از فرسودگی شغلی................................
2-1-9 تحقیقات انجام شده در مورد فرسودگی شغلی....................................
2-2 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی شخصیت ...............................................
2-2-1 تعریف شخصیت ............................................................................
2-2-2 نظریه های مربوط به شخصیت .........................................................
2-2-2-1 نظریه های صفات شخصیت .........................................................
2-2-2-2 نظریه های یادگیری اجتماعی شخصیت ........................................
2-2-2-3 نظریه های صفات و شرایط .........................................................
2-2-2-4 نظریه روان تحلیل گری شخصیت ................................................
2-2-2-5 نظریه پدیدار شناختی .................................................................
2-2-2-6 نظریه روانی اجتماعی اریک اریکسون............................................
2-2-2-7 نظریه ارگانیستیک گلداشتاتن.......................................................
2-2-3 پدیدآیی شخصیت ...........................................................................
2-2-4 مراحل تحول شخصیت ....................................................................
2-2-5 عوامل موثر در تکوین شخصیت .......................................................
2-2-6 رگه های شخصیتی .........................................................................
2-2-7 تاریخچه رگه های شخصیتی ............................................................
2-2-8 فهرست رگه های شخصیتی .............................................................
2-2-9 طرح پنج رگه شخصیتی ..................................................................
2-2-10 پژوهش های انجام شده در رابطه با پنج عامل بزرگ شخصیتی و فرسودگی شغلی
2-3 مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هوش هیجانی ........................................
2-3-1 هیجان............................................................................................
2-3-2 مفهوم هوش هیجانی........................................................................
2-3-3 مدل های هوش هیجانی ..................................................................
2-3-3-1 مدل مایر، سالووی و کاروسو........................................................
2-3-3-2 مدل گروس................................................................................
2-3-3-3 مدل ترکیبی بار- ان ....................................................................
2-3-3-4 مدل هوش هیجانی گلمن ............................................................
2-3-4 تاریخچه هوش هیجانی....................................................................
2-3-5 ویژگی های هوش هیجانی................................................................
2-3-6 کفایت هیجانی................................................................................
2-3-7 کفایت اجتماعی...............................................................................
2-3-8 ارتباط الکسی تایمی و هوش هیجانی.................................................
2-3-9 هوش هیجانی و هوش شناختی.........................................................
2-3-10 هوش هیجانی و سلامتی.................................................................
2-3-1 پژوهش های انجام شده در رابطه با هوش هیجانی و فرسودگی شغلی...
2-4 جمع بندی..........................................................................................
فصل سوم: مواد و روشها ............................................................................
3-1 نوع پژوهش .......................................................................................
3-2 جامعه آماری و گروههای نمونه گیری، روش نمونه گیری .....................
3-3 ابزارهای پژوهش ................................................................................
3-3-1 پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش.....................................................
3-3-2 پرسشنامه هوش هیجانی برادبری.......................................................
3-3-3 پرسشنامه نئوفرم کوتاه مک کرا و کاستا.............................................
3-4 روش اجرای پژوهش ..........................................................................
3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری.................................................................
فصل چهارم: یافته ها
4-1 مقدمه ...............................................................................................
4-2 داده های توصیفی ...............................................................................
4-3 تحلیل داده ها......................................................................................
4-4 یافته های جانبی..................................................................................
4-5 جمع بندی..........................................................................................
فصل پنجم:
5-1 بحث و نتیجه گیری ............................................................................
5-2 محدودیت های پژوهش........................................................................
5-3 پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده ...................................................
5-4 پیشنهادات کاربردی.............................................................................
فهرست منابع.............................................................................................
الف) منابع فارسی.......................................................................................
ب) منابع انگلیسی .....................................................................................
.
منبع:
الف) منابع فارسی
آقایاری، شریفی درآمدی، پ 1386، هوش هیجانی سازمانی تهران، انتشارات سپاهان، چاپ اول، ج 3، ش 4، ص 37-45
احقراق، 1385، بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، ج 5، ش 86، ص 93-123
احمدی، خلیفه ساداتی، 1386، بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقاطع سه گانه شهر اصفهان، ج 3، ش 2، ص 1-5
احمدی ازغندی، ع، فراست معمار، ف، تقوی، ح، ابوالحسنی، آ، 1385، رایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج سوم، ش 10، ص 157-168
اسدی، ج، برجعلی، ا، جمهری، ف 1386، رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو، تازه ها و پژوهش های مشاوره، ج 6، ش 22، ص 4-56
بدری گرگوی، ر، 1374، سندرم روان شناختی و فرسودگی شغلی و مکانیزم های مقابله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، ص 32-41
بی ریا، ن، رهنما، آ، آقاتهرانی، م، حقانی، ا، شاملی، ع، زارعان، م، ح، مصباح، ع، ساجدی، ا، 1375، روانشناسی رشد (2) با نگرش به منابع اسلامی، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، ص 944-968
برادبری، ت، گریوز، ج، 1384، آزمون هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، انتشارات نشر ساوالان، چاپ اول، ص 24
ترنس، آ، م، 1383، مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی، ترجمه شکرکن، ح، تهران، انتشارات رشد، چاپ سوم، ص 174-175
جعفرپور، ح 1376، ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان مدارس عادی و استثنایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 48-58پ2
حسن زاده، ر، 1388، هش هیجانی مدیریت احساس، عاطفه و قلب، تهران، انتشارات نشر روان، چاپ اول، ص 6
حسینی، ف، لطیفیان، م 1388، پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز به شناخت، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 6، ش 21، ص 61-68
حق شناس، ح 1385، طرح پنج عاملی ویژگی های شخصیت، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاپ اول، ص 4-16.
خسروجردی، ر، خانزاده، ع، 1386، بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی، ج 14، ش 110، 2-116
خورشیدی، ر، 1385، هوش هیجانی و تاثیر آن بر روی خودکارآمدی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی پردیس نمین، ص 20-27
دهشیری، غ، 1383، بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان، تازه ها و پژوهش های مشاوره، ج 3، ش 12، ص 53، 640
رهنما، ا، عبدالمکی، ج، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد، اندیشه های نوین تربیتی، ج 5، ش 2، ص 55-78
ساعتچی، م، 1376، روان شناسی بهره وری، تهران، موسسه نشر ویرایش، چاپ اول، ص 343-350
شاملو، س، 1382، مکتب ها و نظریه ها در روان شناسی شخصیت، تهران، انتشارات رشد، چاپ هفتم، ص 125-127
شریفی نژاد، ع، 1364، هوش هیجانی و معنویت، تهران، انتشارات سپاهان، چاپ دوم، ص 17-26
شعاری نژاد، ع، 1364، روان شناسی رشد، تهران، انتشار اطلاعات چاپ پنجم، ص 367-373
شعبانی، بهار، غ، مشرف جوادی، ب، امیرتاش، ع 1383، ارتباط ویژگی های شخصیتی با اثربخشی مدیران تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، ج 1، ش 3، ص 12-30
شفیعی تبار، م 1385، بررسی مقایسه ای هوش هیجانی و عوامل پنجگانه شخصیت گلدبرگ در دانش آموزان مقطع متوسطه، دانشگاه شهید بهشتی، ص 2-3
شفیعی تبار، م، خداپناهی، م، صدق پور، ص، 1387، بررسی رابطه هوش هیجانی و عوامل پنجگانه شخصیت در دانش آموزان، مجله علوم و فناوری، ج 2، ش 2، ص 173-182
صفایی،ر، 1386، بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی و سطوح نقش کارکنان عملیاتی شرکت گاز پارسیان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی الزهرا، تهران، ص 22-35
عزیزنژاد، پ، 1382، بررسی میزان و علل فرسودگی شغلی پرسنل پرستاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی بابل ص 7-8
عزیزی، فیض آبادی، ز، صالحی، م 1387، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش در کارکنان دانشگاه تهران، مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا ص 74-92
علوی، سف جنتی فرد، ف، داوودی، ع، 1388، بررسی و مقایسه سلامت روانی و فرسودگی شغلی در کارکنان و کارگران شرکت سایپا، ماهنامه مهندسی خدرو – صنایع وابسته، ج 1، ش 6، ص 21-25
غباری، ب، نبوی، م، شیرکول، 1384، عوامل موثر بر بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا، ناشنوا، عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی ج 25، ش 2، ص 109-135
کرباسی، م 1387، شیوع منابع و علائم استرس در استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ج 10، ش 37، ص 25-32
کشانی، ع، 1377، بررسی رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 33-43
گرینبرگ، ج 1، 1387، کنترل فشار روانی، ترجمه دهقانی، م، تجاریان، ب، شیرافکن، ع، خدارحیمی، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، ص 398-399
گل پرور، م، آقایی، ا، خاکسار، ف 1384، دانش و پژوهش در روانشناسی، ج، ش 25، ص 75-106
گل پرور، م، آقایی، ا، خاکسار، ف 1384، رابطه هوش هیجانی و مولفه های آن با پیشرفت گرایی شغلی در بین کارگران کارخانجات و صنایع، ش 25، ص 75-106
گلمن، د، 1383، هوش هیجانی مترجم: نسری پارسا، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، ص 67-73
گنجی، ح 1378، روان شناسی عمومی، تهران، انتشارات بعثت، چاپ یازده، ص 307-312
ماری لی، ر، 1368، ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت، ترجمه منصور، م، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ص 110-120
محسن زاده، ف، 1384، رابطه کارایی خانواده و فرسوگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی اموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال تحصیلی 82-83، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت، دانشگاه تربیت معلم تهران، ص 48-52
محمدی، ش، 1385، فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 3، ش 9، ص 15-23
میراب زاده، آ، ایرانی، ش، سمیعی، مرسده، فیض زاده، گ، 1386، فرسودگی شغلی و عوامل مرتبط با آن در کارمندان بیمارستان روانپزشکی رازی، ویژه نامه توانبخشی در بیماریهاو اختلالات روانی، ج 8، ش 29، ص 64-70
نجفی، م، صولتی دهکردی، ک، فروزبخش، ف، 1379، رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین کارکنان مرکز تحقیقات و تولید سوخت هسته ای اصفهان، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، ج 2، ش 2، ص 41-34
نقی زاده، ح، توکلی، م، میری، م، اکبرزاده، ح 1388، بررسی رابطههوش هیجانی با تنش شغلی در مدیران و کارکنان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، مجله علمیدانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ج 4، ش 16، ص 57-64
هومن، ح، ع، 1383 استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، ص 56
یوسفی، ف، 1385، رابطه هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ج 3، ش 9، ص 5-12
ب) منابع لاتین:
Allen, J. Mellor, D. 2002, work context.personal control, and burnout among nurses. Western Joumal of nursing Research, 24:905
Augusto, J.M,Zafra, E.L, Martos, M.P.B, Luzon, M.C.A.2008, the relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: A questionnaire survey. Journal of nursing studies. 45:881-901
Austin, E.J,Soklofske, D.H & Egan, V,2003. Personality, well-being and helth corolates of trait emotional intelligence. Personality and individual Differences, 38: 457-558
Bakker, A.B,Van dear zee, k.I, lewig, K.A, Dollard, M.F.2006. the relationship between the big five personality factors and burnout: a study among volunteer counselor. Journal of social psychology. 1:31-50
Bar-on, Girnberg. 1990. Relationship between hardiness and risk of burnout in a sample of 92 nureses working in cology and AIDS wards. Psychotherapy and psychosomatics, 66:78-82
Borg, M.G. Riding, R.J. Falzon, J.M. 1991. Towards a model for the determianants of occupational stress among schoolteachers. European Journal of psychology of Education 6:355-373.
Costa, P,T.Mc Rae, R,R. 1992. Revised NEO personality inventory and neo five- factor inventory. Professional manual psychological assessment resources. 12:45-62
Cano- Garcia. F.J. padilla- Munoz, E.M, Ortiz, M.A.2005. personality and contextual variables in teacher bumout. Personality and individual Differences, 38:929-940
Ceslowiz, S.B. 1989 Burn out and coping strategies among hospital staff nurses joumal of advanced nursing 14:553-557
Chan, D.W. 2006. Emotional intelligence and components of burnout among Chinese secondary school teacherin bong kong. Teaching and teacher education 22.1042-1054.
Cote, S. Sake, A.M, Zikic, J 2006. Trait affect andjob search outcomes. Journal of vocational behavior 68, 233-252
Deary, l, Blenking, H, Agius, R. Endler, N, Zeally, H, wood, R, 1996 Models of job related stress and personal achievement among consultant doctors, British joumal of psychology, 87:3-29
De Vries, J, Van Heck, G.L, 2002. Fatigue: relationships with basic personality and temperament dimensions. Personality and individual dimentions, 33:1311-1324
Duran, A, Extremetra. N, Rey L, 2004. Self- reported emotional intelligence, bumout and engagement among staff in services for people with intellectual disabilities. Psycho Rep. 95: 386-90
Ferrandez, p. Extremera, B. N. 2006. Specialissue on emotional intelligence: an overview psicothema. 18:1-6
Freudenberger, H.J. 1974. Staff burnout. Journal of social Issues. 30:159-165
Garcia, F. J.C, Munoz, E.M.P.ortiz, M.A.C. 2005. Personality and contextual variables in teacher burnout. Personality and individual differences, 38:292-940
Ghorpade, J. Kackritz, J. Singh, G. 2007. Burnout and personality. Journal of career assessment. 15:240-256
Gmelch, W.H, Lovrich, N.P. 1984. Sources of stress in academe: A nationa perspective. Research in higher education. 20:447-490
Goddard, R, patton, W. Creed, p.2010. the importance and place of neuroticism in predicting bumout in employment service case managers. Journal of applied social. 14:422
Green berg, L, S, 2002, Emotion focused therapy. American psychology Association. 12:401-428
Green glass, S. 1990. The role gender in coping and burnout. Applied psychology. 395-110
Gyust, M. Greenglass, S. Ester, S, 1990, The role of gender differences occupational stree and depersonalization. Journal of social behavior and personality. 5:387-392
Huebner, E. 2000. Professional sunder strees, psychology in the shool. Personality and individual dimentions. 3:40-43
Kania, M.L, meyer, B.B, Ebersole, k.T. 2009. Personal and environmental predicting burnout among certified athletic traniners at national collegiate athletic association institution. Journal of athletic training. 44:58-66
Kim, J.J. shin, k.H. unbert, w, 2007. Hotel job burnout, the role of personality charscaristies. Intemauonal jounal of Hospltaliy management, 26:421-434
Lackritz, J. R. 2004, exploring bumout among university faculty, inacidence, performance, and demographic issues. Teaching and teacher educatior 20:713-729
Lu, K. Y, chang.L.C, Wu, H.L, 2007. Relationships between profess ional commitment job satisfaction, and work stress in publis health nurses in Taiwan. Jcurnal of nursing studies. 23.6-110
Lunsbury. J, W. Steel, R.P, Loveland, J.M, 2004. An investigation of personality trails inrelationto adoleseent school absenteeism, journal of youth and Adolesence, 33:457-466
Manassero, M. A, Buades, E.G, Torrens, G. Ramis, C. Vazquez, A, Ferrer, A. 2006 Teacher burnout: Atributional aspects Journal of psychology in spairl 10:66-74
Maslach, C, liter, M.P, 1997. The result about burnout. San Francisco: Jossey- Ba. 12:45-50
Maslach, C. lackson, S.E. 1986. Maslach burnout inventory 4:78
Mills, L, Huebner, E. 1998. Aprospective study of personality characteristics occupational stressors, and burnout among school psychology practicioners. Journal of shool psychology. 36.103-120
Mohammady far. M. khan, M, kord Tamini, B. 2009. The effect of emotional intelligence and job burnout on mental and physical health. Journal of the ndian academy of applied psychology. 35:219-226
Nikolaov, I, Tsaousis, 2002, Emotional intelligence in the work place. Expioring its effects on occupational stress and organizational commitment. Journal of organizational analiysis. 10:327-342
Palomera, R, Fernandez-Berrocal, P. Berrocal, p, Brackett, M. A. 2008. Emotional interlligence as a basic competency in pre-service teacher traning: some evidence. Juranal of research in educational psychology. 6:437-456
Piedmont, R. L. 1993. A longitudinal analysis of burnout in the care Setting: the role of personal disposition Journal of personality Assessmet, 61: 61:273-457
Schabracq, M. J, winnubst, J. A. m, cooper, C.l, 2003. The Hanbook of work and heaith psychology, Chapter, 19: 384-418
Schotte, N.S, Malouff. J. M. Thorsteinsson, E. B, Bhullar, N, Rooke, S,E. 2007. Ameta- analyticinvestigtion of the relationship between emotional interlligence and health personality and individual dimentions. 42:921-933.
Slasski, M, Cartwright, S, 2002, Heulthg performuce and emotional intelligence: An expioratory study of relail maragers. Stress and health. 18:63-68
Socinelli, M. D. Oregory. M. W. 1987. Teacher stress the tention between career demanas and having it all. Journal of school psychology. 15:221-25
Spector, A. 2000. Factors related to nursing barnout: Areview of empirical knowledge. Jssuess mental health hursing. 15:331-358
Swider, B. W, Zimmerman. R, D. 2010 Born to Born to burnout: A meta- analytic path model of personality, Job burnout and work outcomes. Journal of vocational behavior- 5:1-20
Van Hom, J. E, Schaufeli, W.B, Enzmann, A.D. 1999. Teacher burnout and lack of reciprocity. Journal of applied social psychology. 29: 91-108
Van- servellen, G, Leale, B. 1993. Burnout in hospital nurses: a comparision of ocquired immunodeficiency syndrome oncology. General medical and intersive care unit nurse sample. Jurnal- prof – Nurses. 9:16
Watson, R. Deary, I, Thompson, D. L. G, 2008. Study of shess and burmout in nursing students in hong kong: A questionnaire survery. Infernational journal of nursing studies, 45: 1534-1542
Zellars, K. l, Hochwarter, W.A, perrewe, p.l.Hofinan, N. Ford, E.W, 2004. Experiencing Job burnout: the roles of positive and negative ltats and states Journal of Applied social psychology, 34: 887-911.
.