پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 793
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان

    بیان مسئله

    لکنت زبان یک اختلال سیالی بیانِ لفظی است که بر اساس تکرارها و تطویلهای غیر ارادی، صدادار یا بی صدا، به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی اصوات، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود.این اختلالها معمولآ بسیار فراوانند و به آسانی مهار نمی شوند.

    بر اساس DSM4 (چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان پزشکی آمریکا)،اختلال سیالی بهنجار و آهنگ سخن گفتن که با سن فرد نامتناسب است، ویژگی اصلی لکنت زبان را تشکیل می دهد. این اختلال با تکرارها و تطویلهای صوتها و هجاها و همچنین دیگر اختلالهای سیالی گفتار (روانی کلام) همراه است.

    به زبان ساده،این اختلال موجب تکرار و طولانی شدن کلمات و از بین رفتن روانی کلام می شود. لکنت زبان در میان پسران ۳ تا ۴ برابر دختران است.سن آغاز بین ۲ تا ۷ سالگی و بیشترین فراوانی در حدود ۵ سالگی ذکر شده است. بطور کلی در ۹۸٪ موارد لکنت زبان قبل از ۱۰ سالگی آغاز شده و به تدریج استقرار می یابد. این اختلال در آغاز موقت، وهله ای و نا آشکار است و به تدریج بصورت مزمن در می آید.معمولآ اختلال با تکرار حروف صامت آغاز کلمه یا تکرار بعضی از کلمات(نخستین کلمه ی جمله یا طولانی ترین کلمه) شروع می شود. در آغاز بروز لکنت، کودک ممکن است نسبت به مشکل خود هشیار نباشد اما به تدریج هشیاری نسبت به اختلال پیدا کرده و مکانیزمهایی برای اجتناب از ضایعات سیالی کلامی و پاسخهای هیجانی به وجود می آیند.تقریبآ ۵/۴ کودکان درمان می شوند. براساس DSM4 نیز معمولآ ۸۰٪ افراد الکن قبل از ۱۶سالگی درمان می شوند که ۶۰٪ این افراد بدون استفاده از روش درمانی خاصی بهبود می یابند. از جمله متغیرهایی که در کودکان دارای لکنت زبان  دچار مشکل هستند  بهزیستی روان شناختی است. کودکان مبتلا به لکنت زبان به دلیل شکست های مکرری که در مدرسه و منزل با آن روبرو می شوند، از نظر بهزیستی روان شناختی در سطح پایین تر از کودکان عادی قرار دارند (گروسمن ونیمن، 2004). ریف بهزیشتی روان شناختی را تلاش فرد بای تحق توانایی های بالقوه خود می داند. این مدل از طریق ادغام نظریه مختلف رشد فردی (مانند نظریه خود شکوفایی مزلو و شخص کامل راجرز) و عملکرد سازگارانه (مانند نظریه سلامت روانی جاهودا) شکل گرفته و گسترش یافته است (کامپتون، 2001). بهزیستی روان شناختی در مدل ریف و همکاران از شش مولفه تشکیل شده است: مولفه پذیرش خود و معنی داشتن نگرش مثبت به خود و زندگی گذشته خویش است. اگر فرد در ارزشیابی، استعدادها، توانایی ها و فعالیت های خود در کل احساس رضایت کند و رجوع به گذشته خود احساس خشنودی کند، کارکرد روانی مطلوبی خواهد داشت. مولفه خود مختری به احساس استقلال، خود کفایی و آزادی از هنجارها اطلاق می شود. داشتن ارتباط مثبت با دیگران دیگر مولفه این مدل به معنی داشتن رابطه با کیفیت و ارضا کننده با دیگران است. مولفه هدفمندی در زندگی به مفهوم دارا بودن اهداف دراز مدت و کوتاه مدت در زندگی و معنادار شمردن آن است. تسلط بر محیط مولفه دیگر این مدل به معنی توانایی فرد برای مدیریت زندگی و مقتضیات آن است. مولفه رشد شخصی به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته باز می شود (هوسر اسپرینگرو پودروسکا، 2005). کوپر (2007) شیوع مشکلات بهزیستی روان شناختی را در افراد ناتوان در یادگیری در مقایسه با گروه کنترل بیشتر گزارش کرده است. ابون و مک کنکی (2006) در افراد مبتلا به ناتوان در یادگیری مشکلات روان شناختی از قبیل لکنت زبان، بهزیستی، ناسازگاری اجتماعی، عواطف منفی را گزارش کرده اند. انگیزه های کمال وتاثیر آن بر رفتار انسان در طول تاریخ به صورت همه جانبه وگسترده ای توسط روان شناسان بویژه نظریه پردازان رویکرد روان کاوی مورد بحث قرار گرفته است ودر دهه پایانی قرن 20 به عنوان سازه دو بعدی مطرح گردیده است.از نظرتری شورت وهمکاران(1995) کمال گرایی دوبعد مثبت ومنفی استکمال گرایی مثبت جهت نیل به برتری وکمال ودر راستای رسیدن به پیامد های مطلوب تلاش می نماید وبا احساس پیشرفت وکمال رضایت مندی وسلامت روانی رابطه دارد در حالی که کمال گرایی منفی انتظارات غیر واقع بینانه ای از عملکرد خویش دارد وبا احساس شکست مقابله ناکارامد در برابر استرس وعدم پذیرش خود ودیگران همبسته است ودر نهایت هر دو بعد کمال گرایی ویژگی های شخصیتی همبستگی دارد.فروید(1975) در توصیف افراد کمال گرا بیان می کند:هدف اصلی در زندگی افراد کمال گرا رسیدن به خوشبختی نیست بلکه تکامل وبرتری یافتن است آنها می خواهند در هر کاری به حد کمال برسند ونرسیدن به کمالات آنها را دچار بهزیستی،بهزیستی واحساس گناه شدید می کند.از جمله افرادی که در برخورد با واقعیت های زندگی دچار مشکل می شوند کمال گرایان می باشند این افراد به دلیل داشتن معیارهای بالای عملکرد وارزیابی سفت وسخت از خود ودیگران،در معرض انواع بیماریها وعملکردهای نامناسب قرار می گیرند.هورنای(1950)نظریه پردازمعروف رویکرد روان کاوی اظهار می دارد:افراد کمال گرا با وجود تظاهر به استقلال فکری وعاطفی در حقیقت بسار کم اراده ودائما برای اخذ تصمیم به دیگران متکی می شوند به شدت بر روی عقاید دیگران نسبت به خود حساب می کنند واینکه دیگران آنها را اشخاص کامل بدانند برای آنها مهم است.لذا خود را در دامن پایان ناپذیر گرفتار می بینند ومستعد انواع آسب روانی خواهند بود.ارتباط کمال گرایی با دیگر متغیرهای مهم همانند بهزیستی نیز مرد توجه برخی پژوهشگران قرار گرفته است بساری از محققان شواهدی دال بر ارتباط بین سلامت روانی وویژگی شخصیتی کمال گرایی ارائه نموده اند.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    جعفری,ف_(1384)اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی پیش از ازدواج بر افزاش رضایت زناشویی زوجین پس از ازدواج.پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده ,دانشگاه علامه طباطبایی.

    صبوری ,کیانا(1379)درمان میگرن و سردردهای عصبی ,مشهد:نشر نو آیین

    گلشن فومنی,محمد رسول01375).جامعه و آموزش و پرورش.تهران:شیفته

    عطاری,یوسفعلی ؛حقیقی؛جمال ؛خانه کشی؛زلفعلی (1381).بررسی رابطه میزان بی ثباتی هیجانی ,رفتاجامعه گرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر راهنمایی شهرستان اهواز,مجله علوم تربیتی و روانشناسی درنشکاه شهید چمران اهواز ,دوره سوم ,سال نهم ,سال نهم ,شماره های 1و2ص16-1.

    یوسفی,مهران(1381).بررسی شیوعع میگرن در دانشجویان پزشکی و پزشکان

    دانشگاه علوم پزشکی زنجان ,مجله علمی دانشگائه علوم پزشکی زنجان و خدمات بهداشتی- درمانی استان زنجان ,سال سوم ,شماره 3.

    نادری,طیبه(1383)شیوع میگرن و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان مبتلا به سندروم قبل از قاعدگی.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی –درمانی استان زنجان ,سال سوم ,شماره 3.

    -محمودی راد، آراسته، افقه، براتی سده (1386) بررسی نقش آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانش آموزان. ویژه برنامه توانبخشی در بیماران و اختلال های روانی

    -دادفر (1390) اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر خود کنترلی، خود کارآمدی و تکانشوری دانش آموزان دارای استعداد اعتیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    -جوادیان، مجتبی (1380) مقدمه ای بر کودکان استثنایی چاپ چهارم، نشر آستان قدس رضوی، ص 30-40

    -احمدی، رضا و اسدی، علی (آشنایی با کودکان استثنایی، چاپ اول ص 15-23)

    -تقی پور، منوچهر (1377)، بررسی و مقایسه باورهای غیر منطقی در اختلالات روان تنی با افراد بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.

    -خوشکام، ملک پور، مولوی (1387) اثر بخشی آموزش حل مسئله گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال هشتم، شماره 2

    -کاپلان و سادوک (2007) خلاصه روانپزشکی، ترجمه رضائی، چاپ اول، تهران، انتشارات ارجمند، ص 422-408

    نریمانی، آقاجانی (1383) اختلالات یادگیری، چاپ اول، انتشارات باغ رضوان 1 تا 20

    -مک موران، مک گرائر، (1391) حل مسئله اجتماعی و ارتکاب جرم، ترجمه خانجانی، فیروزیان، چاپ اول، تهران، انتشارات ارجمند.

    -نریمانی، سوران رجبی، افروز، خوشخو (1390) بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. مجله ناتوانی های یادگیری دوره 1، شماره 128-109.

    -سلیمانی، بابلان، فرزانه، ستوده (1391) مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان اختلال یادگیری.

    - زنجیر اصل (1391) بررسی مقایسه ای ارمکانیزم های دفاعی در بیماران قلبی عروقی و افراد سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - مومنی(1389) بررسی اثر بخشی آموزشی مهارت های زندگی و وضعیت روانشناسی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - معروفی(1387) مهارتهای حل مساله از مجموعه آموزش برناه آموزشی مهارتهای زندگی، معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ص 60-55.

    -  دشتی (1389) بررسی مقایسه ای خلاقیت و ابعاد شخصیت در رزمندگان خط شکن و غیر خط شکن اردبیل/ پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - آدینه (1389) مقایسه اثر بخشی دو روش حل مسئله اجتماعی و مهارتهای زندگی بر نیم رخ روانی زنان شاهد شهرستان خلخال، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - براهیمی اردی(90) نقش مکانیسم های دفاعی و  تاب آوری در پیش بینی آسیب پذیری روانی مبتلایان به آسم، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - ذاکری (91) مقایسه راهبردهای مقابله ای ویژگی های شخصیتی در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد و افراد بهنجار: پایان نامه ارشد.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, رساله در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت