فهرست و منابع پایان نامه مقایسه شیوه های فرزندپروری و افسردگی والدین کودکان مبتلا به ناخن جویدن و عادی
فهرست:
چکیده 9
فصل اول: کلیات پژوهش.... 10
1-1- مقدمه. 11
1-2- بیان مسئله. 12
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 13
1-3- اهداف پژوهش... 15
1-4- فرضیهها 16
1-5- تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها 16
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش.... 18
2-1- اختلال ناخن جویدن در کودکان. 19
2-1-1- ناخن جویدن چیست؟. 19
2-1-2- طبقه بندی.. 20
2-1-3- عوامل اپیدمیولوژیک... 21
2-1-4- سببشناسی ناخن جویدن. 21
2-1-5- عوامل.. 23
2-1-6- اثرات ناخن جویدن. 24
2-1-7- سن شیوع. 26
2-1-8- نظریه های مربوط به اختلال ناخن جویدن. 27
2-1-9- ملاکهای تشخیص اختلال ناخن جویدن. 28
2-1-10- ویژگی های کودکانی که دارای انواع اختلال هستند. 29
2-1-11- واکنش والدین در برابر اختلال ناخن جویدن. 30
2-1-12- پیشگیری و درمان. 31
2-1-13- اختلالات روانی والدین کودکان مبتلا به جویدن ناخن.. 32
2-2- فرزند پروری.. 32
2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 34
2-2-2- نظریه های شیوه های فرزندپروری.. 35
2-2-2-1- نظریه اریکسون. 35
2-2-2-2- نظریه آدلر. 37
2-2-3- پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 37
2-2-5- شیوه های فرزند پروری.. 40
2-2-5-1- روش فرزند پروری استبدادی.. 40
2-2-5-2- روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکرتیک) 41
2-2-5-3- روش فرزند پروری سهل گیر. 43
2-2-5-4- روش فرزندپروری بیاعتنا یا بیمسئولیت... 44
2-3- اختلالات افسردگی.. 45
2-3-1- افسردگی.. 45
2-3-2- اختلال افسردگی عمده 49
2-3-2-1- معیارهای DSM-5 برای اپیزود افسردگی عمده 49
2-3-2-2- معیارهای DSM-5 برای اختلال افسردگی عمده 51
2-3-4- اختلال افسردگی دایم (دیستیمیا) 52
2-3-5- رویکرد درمانگری شناختی رفتاری به افسردگی.. 54
2-3-6- افسردگی والدین و تاثیر آن بر فرزندان. 55
2-4- پیشینه پژوهش... 56
فصل سوم: روششناسی پژوهش.... 61
3-1- مقدمه. 62
3-2- روش پژوهش... 62
3-2- جامعه آماری.. 62
3-3- حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 62
3-4- ابزار گردآوری اطلاعات... 62
3-5- روش گرد آوری اطلاعات... 65
3-6- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات... 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 66
4-1- مقدمه. 67
4-2- یافتههای جمعیت شناختی.. 67
4-3- یافتههای توصیفی.. 69
4-4- یافتههای استنباطی.. 69
فصل پنجم: نتیجه و پیشنهادها 73
5-1- مقدمه. 74
5-2-بحث و نتیجهگیری.. 74
5-3-جمعبندی.. 74
5-4- محدودیت های پژوهش... 76
5-5- پیشنهادات پژوهشی.. 77
5-6- پیشنهادهای کاربردی.. 78
منابع. 79
پیوستها 83
.
منبع:
منابع فارسی
اصغری نکاح، سید محسن. (1386). ضرورت و جایگاه مداخله زودهنگام و آموزش پیشدبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه، نشریه تعلیم تربیت استثنایی، 74، 11-3.
باقرپور کماچالی، صغری. بهرامی احسان، هادی. فتحی آشتیانی، علی. احمدی، خدابخش. احمدی، علی اصغر. (1386). رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری، 33، 1-40.
برخورداری، محمد؛ سلامتی، پیمان؛ ستوده، کامبیز(1386)؛ حرکات عادتی (کلیشه ای) در کودکان؛ فصلنامه پایش؛ سال هفتم؛ شماره اول؛ صفحه 21-17.
خانجانی، زینب و محمودزاده، رقیه. 1392. مقایسه شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری کودکان مادران شاغل و غیرشاغل، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال چهارم. شماره شانزدهم.
خانجانی، زینب؛ هاشمی، تورج؛ الهام فر، فریبا (1390) بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی با نشانه های افسردگی نوجوانان؛ فصلنامه علوم تربیتی؛ سال چهارم؛ شماره 14؛ تابستان 1390؛ صفحه 106-91.
خرم آبادی، راضیه. پوراعتماد، حمیدرضا. طهماسبیان، کارینه. چیمه، نرگس. (1388). مقایسه استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با مادران کودکان بهنجار. فصلنامه خانواده پژوهی، 5(19).
خزاعی (1389) شیوع مشکلات رفتاری در کودکان شهر بیرجند، تهران؛ نشر ارسباران؛ 1389.
خزاعی، طیبه؛ خزاعی، محمد مهدی و خزاعی، معصومه. 1384. شیوع مشکلات رفتاری در کودکان شهر بیرجند، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 12 ؛ شماره 1و 2.
رحمانی، پریسا؛ محب، نعیمه(1390)؛ بررسی شیوه های فرزندپروری و جوّ عاطفی خانواده کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر و کودکان فاقد اضطراب، روانشناسی بالینی، شماره 19.
سلامی (1388) اختلال ناخن جویدن در کودکان، مجله علمی پژوهشی علوم تربیتی؛ سال چهارم؛ شماره13؛ صفحه78-67.
سلامی،طاهره. 1387. اختلال ناخن جویدن در کودکان، علوم تربیتی، پیوند، خرداد 1387 - شماره 344، از 40 تا 45.
شریعتی رودسری (1383) ناخن جویدن، علل و درمان، تازه های علوم شناختی، شماره 3، از 71 تا 8.
شریعتی رودسری، مصطفی. 1383. ناخنجویدن، علل و درمان. مجله تربیت، سال 11، شماره 8.
شمس الدینی، سعدالله؛ بهرام پور، عباس؛ سلطانی، ساحل؛ رابطه ناخن جویدن با ویژگی های فردی و خانوادگی دانش آموزان کرمانی؛ بیماری های پوست؛1378؛ دوره2 ؛ صفحه11-5.
طالبیان شریف (1385) اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان: ناخن جویدن، مجله پزشکی ارومیه، دوره 23، شماره 6، صص 597-604.
طالبیان شریف، جعفر. 1386. اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان / ناخن جویدن، علوم تربیتی، تعلیم و تربیت استثنائی، فروردین و اردیبهشت 1386 - شماره 64 و 6.
طالبیان شریف،جعفر؛ قصبه ای،کلثوم .1384. اثرات اضطراب مادران در اختلال رفتاری کودکان: ناخن جویدن، مطالعات تربیتی و روانشناسی، اسفند 1384 - شماره 2، از 181 تا 193.
غنی زاده (2008) ارتباط جویدن ناخن و اختلالات روانپزشکی والدین، روانشناسی تربیتی، شماره 2، از 35 تا 54.
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام (1389) روانشناسی مرضی کودک، تهران، نشر ارسباران.
همتی علمدارلو، قربان. 1393. نقش سبک فرزندپروری مادران در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی با کم توانی ذهنی،تعلیم و تربیت استثنایی، سال چهاردهم – 1393 - شماره 3 – پیاپی 12
یارمحمدی، احمد؛ قادری، زهرا و چاووشیفر، نسیم، اثربخشی آموزش مهارتهای شیوه فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان، روشها و مدلهای روانشناختی، سال 2، شماره 6.
منابع انگلیسی
Ghanizadeh, Ahmad, Association of nail biting and psychiatric disorders in children
and their parents in a psychiatrically referred sample of children, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2008, 2:13.
Ghanizadeh A, Mohammadi MR, Yazdanshenas A: Psychometric properties of the Farsi translation of the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia-Present and Lifetime Version. BMC Psychiatry 2006, 15;6(1):10.
Ghanizadeh A, Khajavian S, Ashkani H: Prevalence of psychiatric disorders, depression and suicidal behavior in child and adolescent with Thalassemia Major. J Pediatr Hematol Oncol 2006, 28:781-784.
Ghanizadeh A, Shams F: Children's perceived parent-child Relationships and family functioning in attention-deficit/hyperactivity disorder. Child Fam Behav Therap 2007, 29:1-11.
Ghanizadeh Ahmad and Shekoohi Hajar. 2011. Prevalence of nail biting and its association with mental health in a community sample of children, BMC Research Notes 2011, 4:116.
Norman H. Hadley. 2005. Fingernail Biting: Theory, Theory, Research and Treatment, -Springer Netherlands.
Levin, Michaell and Jesica, Lebel, Prevalence of nail biting and its association with mental health in a community sample of children, Ghanizadeh and Shekoohi BMC Research Notes 2011, 4:116
Snorrason,Ivar, Douglas W. Woods, Nail picking disorder (onychotillomania): A case report, Journal of Anxiety Disorders, Volume 28, Issue 2, March 2014, Pages 211–214.
Gholami, Fatemeh., Ghanizadeh, Ahmad., Dehbozorgi, Gholamreza, A Survey of Marital Satisfaction, Parenting Styles and Parent Attachment Styles in
Parent of Preschool and School Children with Nail Biting, in Compare with Control Group, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 4, No. 14; December 2014
Usha, P. 2010. INFLUENCE OF PARENTING STYLE AND SELF-COMPASSION ON MENTAL HEALTH OF SECONDARY SCHOOL PUPILS, Self and Identity 2, 85-100
Aunola, Kaisa and Nurmi, Jari-Erik. The Role of Parenting Styles in Children’s Problem Behavior. Child Development, November/December 2005, Volume 76, Number 6, Pages 1144 – 1159.
Sailor, D.H. 2013. Effects of Parenting Styles on Children's Behavior, Pearson Allyn Bacon Prentice Hall.
Sarac, Suheyla. Parenting Styles: How They Affect Children, New York: 2012.
.