فهرست و منابع پایان نامه بررسی احکام فقهی ظروف طلا و نقره
فهرست:
چکیده..................................................................................................................................1
مقدمه. 2
الف)بیان مساله. 4
است. 4
ب)ضرورت و اهمیت تحقیق.. 6
و) سوالات پژوهش: 8
سوال کلی: 8
سوالات جزئی: 8
ز)روش تحقیق.. 10
ی) سازمان دهی تحقیق.. 10
فصل اول مفاهیم و ادبیات نظری
1-1-1-1تعریف حکم. 10
1-1-1-2-حکم شرعی و تعاریف آن. 12
1-1-1-3-شیخبهائی و تعریف حکم شرعی.. 13
1-1-1-4-برخی اصولیان متأخر امامی، در تعریف... 13
1-1-1-5- تعریف فقه. 13
1-1-2-1-فقه در اصطلاح.. 14
1-1-2-2- طلا و ظروف از جنس طلا.. 15
1-1-2-3- نفره و ظروف نقره 17
1-2-1- کلیات... 19
1-2-1- 1- واژه حکم در منابع فقهی و اصولی.. 19
1-2-1-2- مراد از حکم شرعی در زبان فقها و اصولیان. 19
1-2-1-3- معنای دیگر واژه حکم در منابع فقهی و حقوقی.. 19
1-2-1- 4- حکم ولایی.. 19
1-2-1-5- کم حکومتی.. 20
1-2-1-6- واژه احکام. 20
1-2-1-7-احکام شرعی از دیدگاه فقهی.. 20
1-2-1-8-اصولیان و تشریع احکام شرعی.. 21
1-2-1-9-مبنای تشریع احکام شرعی.. 21
1-2-1-10-مبنای شناخت احکام شرعی.. 21
1-2-1-11-اشکال مهم اصولیان بر حکم ظاهری.. 22
1-2-1-12-آخوند خراسانی و بررسی اشکالات تعبد به ادله غیرعلمی.. 23
1-2-1-13-حکم واقعی نزد اصولیان شیعه. 23
1-2-1-14-تقسیمات حکم واقعی در منابع اصولی امامی.. 24
1-2-1-15- تقسیمات حکم به اعتباری دیگر. 24
1-2-1-16-مقایسه حکم وضعی با حکم تکلیفی.. 25
1-2-1-17-گستره و تعداد احکام وضعی.. 25
1-2-1-18-أحکام وضعی مستقلّند یا منتزع؟. 26
1-2-1-19-منتزع بودن أحکام وضعی در نزد شیخ أنصاری.. 26
1-2-1-20-اهمیت فراگیرى احکام. 27
1-2-1-20-1از نظر قرآن. 27
1-2-1-20-2-از نظر سنت... 27
1-2-1-20-3-از دیدگاه مراجع و علماى اسلام. 28
1-2-1-21-قلمرو احکام. 28
1-2-1-22-جایگاه علم فقه نزد مسلمانان. 29
1-2-2-کلیات مربوط به فقه. 30
1-2-2-1-تاریخچه علم فقه. 30
1-2-2-2-کلمه فقه در اصطلاح علماء. 35
1-2-2-3-موضوع علم فقه. 36
1-2-2-4- مذاهب مختلف در فقه. 36
1-2-2-5-برجسته ترین دانشمندان اسلام در علم فقه. 38
1-2-2-6-ستره فقه و جامعیت آن. 39
1-2-2-10-تقسیمات فقه. 41
1-2-3-کلیات طلا و نقره 43
1-2-3-1-ویژگیها 43
1-2-3-2- تولید و ارزش... 44
1-2-3-3-کاربردها 45
فصل دوم احکام فقهی ظروف طلا ونقره
2-1- احکام ضروف... 47
2-2- در سایر احکام متعلق به ظروف... 51
2-3-نکات مهم در مورد احکام ظرفها 53
2-4- احکام کلی ظروف طلا و نقره 54
2-5-چرا استفاده از ظروف طلا برای زن و مرد حرام است؟. 64
2-5-1- پاسخ اجمالی.. 65
2-5-2-پاسخ تفصیلی.. 65
2-6- علت حرام بودن آشامیدن آب از ظرف طلا، چیست؟. 66
2-7- استفاده از طلا و نقره از دیدگاه قرآن. 69
فصل سوم بحث و نتیجه گیری
3-1- بیان برخی از روایات تحریم استفاده از طلاو حریر و ظرف طلا و نقره 72
3-2- بحث استفاده از ظروف طلا و نقره از دیدگاه آیت اله مظاهری.. 76
3-3- نهایت حکم استفاده از ظروف طلا و نقره 85
3-4- نتیجه گیری.. 95
3-5- پیشنهادات پژوهش... 97
چکیده انگلیسی..................................................................................................................102
.
منبع:
منابع فارسی
قرآن کریم
مظفّر، محمّد رضا(1389) اصول الفقه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، بی تا.
محمدتقی،حکیم(1418). الاصول العامه للفقهالمقارن، قم،موسسه نشر اسلامی.
محمد بن یعقوب ، کلینی (1365). اصول کافی. تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
مطهری، مرتضی(1379).اسلام و نیازهای زمان، تهران، صدرا، چاپ شانزدهم.
دشتی، محمد(1375).فلسفه اجتهاد و تقلید، قم، مؤسسه تحقیقاتی امیر المؤمنین، چاپ اول.
هادوی،تهرانی، مهدی(1378). باورها و پرسشها، قم، خانه خرد، چاپ سوم.
شمسالدین محمد بن محمود آملی(۱۳۷۷). نفائس الفنون فی عرایس العیون، ج ۱، چاپ ابوالحسن شعرانی، تهران.
طباطبائی، محمدحسین. (۱۳۹۰۱۳۹۴). المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت.
مکارم شیرازی،ناصر.(۱۴۱۱)، انوارالفقاهه : کتابالبیع، ج۱،قم.
منتظری، حسینعلی،(۱۴۱۱). دراسات فی ولایه الفقیه و فقهالدوله الاسلامیه ، ج ۳، قم.
محمد بن محمد غزالی، کتاب المستصفی من علمالاصول، ج۱، ص۵۵، بولاق ۱۳۲۲۱۳۲۴، چاپ افست (بیروت، بیتا).
شمسالدین محمد بن محمود آملی (۱۳۷۷). نفائس الفنون فی عرایس العیون، ج۱، ص۴۲۰، چاپ ابوالحسن شعرانی، تهران.
محمدتقی بن عبدالرحیم رازی اصفهانی(۱۴۲۰۱۴۲۱)، هدایه المسترشدین فی شرح اصول معالمالدین، ج۱، ص۸۵، قم.
امام خمینی، لمحات الاصول، ج۱، ص۴۱۱۴۱۲، تقریرات درس آیتاللّه بروجردی، قم ۱۳۷۹
محمدسرور واعظالحسینی، مصباح الاصول، ج۳، ص۷۹۸۴، تقریرات درس آیتاللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.
مبادى فقه و اصول ، علیرضا فیض ، تهران ، چاپ چهارم ، دانشگاه تهران .
شرائع الاسلام ، محقّق حلّى ، تهران ، مکتبه علمیّه ، 1377ه . ق .
منابع عربی
محمدحسین آلکاشفالغطاء، تحریر المجله ، نجف ۱۳۵۹۱۳۶۲، چاپ افست تهران (بیتا).
طبرسی، احمد بن علی،(1044). احتجاج ، دارالنعمان، ج ، بیروت 1.
میرزا حسین نوری،(1408) مستدرک الوسائل، قم ، چاپ دوم ، ج 3، آل البیت.
محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، چاپ عبدالهادی حکیم، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بیتا).
ابراهیم بن موسی شاطبی،(۱۴۱۷/۱۹۹۷). الموافقات، ج۱، چاپ مشهوربن حسن آلسلمان، خُبَر، عربستان سعودی.
محمدعلی کاظمیخراسانی، فوائدالاصول، تقریرات درس آیتاللّه نائینی، قم ۱۴۲۱.
سعد بن ناصر شثری(۱۴۲۷/۲۰۰۶) شرح کتاب قواعد الاصول و معاقد الفصول للعلامه صفیالدین عبدالمؤمنبن عبدالحق القطیعی، ج۱، ریاض.
مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتلبن سلیمان، چاپ عبداللّه محمود شحاته، (قاهره) ۱۹۷۹ ۱۹۸۹.قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷، چاپ افست بیروت (بیتا).
حسن حمادی،(۲۰۰۳). نظریه حجیه الحکم القضائی فیالشریعه الاسلامیه ، ج۱، عمان، اردن.
عبدالناصر موسی ابوالبصل(۱۴۲۰ /۲۰۰۰ )نظریه الحکم القضائی فیالشریعه و القانون، ج۱، اردن
مسعود بن عمر تفتازانی، شرحالتلویح علی التوضیح لمتن التنقیح فی اصول الفقه و بالهامش شرحالتوضیح للتنقیح المذکور، ج۱، ص۱۴، (قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷)، چاپ افست بیروت (بیتا)
حاشیه، مسعود بن عمر تفتازانی، ج۱، ص۱۴، شرحالتلویح علی التوضیح لمتن التنقیح فی اصول الفقه و بالهامش شرحالتوضیح للتنقیح المذکور، (قاهره ۱۳۷۷/ ۱۹۵۷)، چاپ افست بیروت (بیتا).
محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، قسم ۱، چاپ عبدالهادی حکیم، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بیتا).
عبدالوهاب خلّاف(۱۹۸۴)، علم اصول الفقه: خلاصه تاریخ التشریع الاسلامی، ج۱.استانبول.
محمد شوکانی، ارشاد الفحول الی تحقیق الحق من علمالاصول، ج۱، ص۱۰، (قاهره) ۱۳۴۷، چاپ افست بیروت (بیتا)
محمدتقی حکیم،(۱۴۱۸/۱۹۹۷). الاصول العامه للفقهالمقارن، ج۱، قم
محمدسرور واعظالحسینی، مصباح الاصول، ج۲، ص۹۹۱۱۱، تقریرات درس آیتاللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.
محمدسرور واعظالحسینی، مصباح الاصول، ج۲، ص۳۱۸، تقریرات درس آیتاللّه خوئی، قم، ج ۲، ۱۴۱۷، ج ۳، ۱۴۰۸.
محمد بن مکی شهید اول، القواعد و الفوائد: فی الفقه و الاصول و العربیه ، چاپ عبدالهادی حکیم، ج۱، ص۷۰_۷۴، (نجف ۱۳۹۹/ ۱۹۷۹)، چاپ افست قم (بیتا).
وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، جلد 24، کتاب اطعمه و اشربه، باب 43، حدیث 1.
.