پایان نامه هزینه یابی

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 847
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه هزینه یابی

    مقدمه

     

      بسیاری از شرکت ها در نتیجه کاهش سود و در مواجه به رقابت فزاینده جهانی به این نتیجه رسیده اند که با طرح بهایا‍‍بی بر مبنای هدف (قیمت گذاری بر مبنای قیمت بازار) به عنوان یک ابزار راهبردی و کلیدی دیگر قیمت گذاری محصولات بر مبنای بهای تمام شده مناسب نخواهد بود.

     شرکت ها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولات تخصصی پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود مورد نظر آنها واجد کیفیت و کارکرد مورد نظر مشتریان نیز باشد بهایابی برمبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد. این روش بهایابی در واقع روشی برای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت است.

    طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست در بهایابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حال شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد.

     هزینه یابی هدف یک رویکرد ساختار یافته و منظم برای تعیین هزینه های تولید می باشد. که در آن یک محصول باید با سطح مشخصی از کیفیت و کارکرد و با قیمت فروش پیش بینی شده به منظور ایجاد یک سطح مشخصی از سودآوری تولید شود.

       به عبارت دیگر هزینه یابی هدف فرآیندی است برای حصول اطمینان از اینکه آیا یک محصول با ویژگی مشخص از لحاظ کیفیت و کارکرد و قیمت می تواند سطح رضایت بخشی از سودآوری ایجاد کند یا خیر .هزینه یابی هدف یک ابزار راهبردی قوی است که سازمان را همزمان قادر به یافتن سه بعد،کیفیت، هزینه و زمان می کند. و هزینه ها را قبل از وقوع کنترل می کند. همچنین هزینه یابی هدف فرهنگی را مقدور می دارد که به مشتری ارزش می دهد. و همه فعالیتهای هزینه یابی هدف را نیازهای مشتریان هدایت میکند هزینه یابی هدف یک رویکردی است . برای رسیدن به بهای محصول / خدمات در شرایطی که قیمت فروش بر اساس رقابت تعیین می گردد. و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده است .

     فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود. لذا باید هزینه ها و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و حداقل سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نباید. آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معامله دشوارتر می سازد. این است که کاهش و کنترل هزینه ها باید با حفظ و حتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد. به همین لحاظ می گویند.

    هزینه یابی هدف بخشی از فرآیند مد‍یریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است.

    در حال حاضر هزینه یابی هدف را می توان به عنوان فرآیند سیستماتیک مدیریت هزینه و برنامه ریزی سود توصیف کرد. که کاهش هزینه ها را با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت مانند بازاریابی، مهندسی، تولید و حسابداری انجام می دهد. که فرآیند کاهش هزینه در مراحل قبل از تولید انجام می شود.

    2-1:تعریف موضوع

     

    این تحقیق سعی می نماید تا ارتباط بین هزینه یابی بر مبنای هدف و عوامل مؤثر بر هزینه یابی هدف در رابطه با بهبود محصول و کسب سود مورد انتظار را بررسی نماید .

    3-1:بیان مسئله

     

    شرکتها برای بقا باید در زمینه تولید و عرضه محصولاتی تخصص پیدا کنند که علاوه بر تأمین سود موردنظر آنها واجد کیفیت و کاربرد موردنظر مشتریان نیز باشد . بهایابی مبنای هدف از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سودآوری محصولات می باشد . این روش بهایابی در واقع روش برای مدیریت راهبردی سود های آتی شرکت است .

    طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست . در بهایابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حال شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد .

    آیا هزینه یابی بر مبنای هدف تأثیری بر بهبود محصول و افزایش سود دارد ؟

    4-1:اهداف تحقیق

     

    به نظر رسید که هزینه یابی محصول به این روش به جای روش سنتی ارتباط مستقیم با افزایش سودآوری و بهبود کیفیت محصول دارد .

    بطور کلی عواملی که باعث انتخاب موضوع شد عبارتند از  :

    انگیزه و علاقه شخصی و ارتباط موضوع با مباحث رشته تحصیلی دانشگاهی

    پاسخ به این سؤال که " آیا هزینه یابی بر مبنای هدف بر سودآوری شرکت و بهبود کیفیت محصول و رضایت مشتری مؤثر است ؟ "

    به منظور آشنایی واقعی و ملموس تر با موضوع

    5-1:فرضیات

     

    فروضی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد عبارتست از :

    فرضیه کلی : بهبود محصول و کسب سود مورد انتظار از اهداف هزینه یابی بر مبنای هدف است .

    مشتری مداری با هزینه یابی هدف رابطه مستقیم دارد .

    فاصله بین هزینه مجاز و هزینه کنونی با هزینه هدف رابطه عکس وجود دارد .

    چگونگی طراحی محصول در کاهش هزینه های مرتبط با محصول در هزینه یابی هدف تأثیر مستقیم دارد .

    مهندسی ارزش و کایزن با هزینه هدف دست یافتنی رابطه مستقیم دارد .

    چرخه محصول با هدف گذاری هزینه ارتباط مستقیم دارد .

    6-1:محدودیت تحقیق

     

    معمولا در انجام هر پژوهش پژوهشگری با محدودیتهایی مواجه می شود که برخی از مراحل تحقیق را تحت تاثیر قرار می دهد.برخی از محدودیتهای عمده در روند انجام این تحقیق به شرح زیر می باشد:

  • فهرست و منابع پایان نامه هزینه یابی

    فهرست:

    1-1:مقدمه. 5

    2-1:تعریف موضوع. 6

    3-1:بیان مسئله. 7

    4-1:اهداف تحقیق.. 7

    5-1:فرضیات... 8

    6-1:محدودیت تحقیق.. 8

    7-1:قلمرو تحقیق: 10

    پیشینه هزینه‌ یابی هدف... 12

    تعریف هزینه ‌یابی هدف... 15

    مثلث سه بعدی و منطقه بقا 16

    اصول کلیدی هزینه‌ یابی هدف... 17

    مبانی نظری هزینه ‌یابی هدف... 19

    الف) هزینه‌ های محرک بازار. 20

    هزینه یابی هدف... 23

    منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف... 24

    تعریف هزینه های هدف... 25

    اهداف هزینه یابی هدف... 27

    مزیت های هزینه یابی هدف... 28

    هزینه یابی هدف در مقایسه با مدیریت سنتی هزینه. 29

    مقایسه دو رویکرد سنتی مدیریت هزینه و هزینه یابی هدف... 30

    نحوه پیاده سازی نظام هزینه یابی هدفمند. 31

    ب) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح محصول. 33

    ج) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح قطعات... 35

    یک تمرین عملی بر اساس کار گروهی.. 35

    هزینه یابی هدف در ایران. 38

    ضرورت هزینه یابی بر مبنای هدف... 41

    اصول عمده در هزینه یابی بر مبنای هدف... 43

    هزینه یابی قیمت بازار. 43

    مشتری مداری.. 43

    تمرکز برفرآیند طراحی.. 44

    همکاری سیستمی.. 45

    الف) دیدگاه بازاریابی.. 46

    ب)  از دیدگاه تولید کننده 46

    ج) از دیدگاه مشتری (مصرف کننده) 47

    د) دیدگاه اجتماع. 47

    مشارکت زنجیره ارزش... 47

    مفهوم هزینه یابی بر مبنای هدف... 48

    هزینه یابی هدف در مقایسه با روش سنتی مدیریت هزینه. 48

    مبنای نظری هزینه یابی بر مبنای هدف... 49

    چگونگی جمع آوری اطلاعات: 51

    توصیف نمونه مورد بررسی.. 55

    نتیجه گیری.. 57

     

    .

    منبع:

    عالی ور، عزیز، «حسابداری صنعتی، مفاهیم و کاربردها در هزینه یابی – جلد اول»، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه 158 ، چاپ دوم ، دی ماه 1381.

    2- شباهنگ ، رضا، «حسابداری مدیریت»، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه 131، چاپ ششم 1378.

    3- رحیمیان ، نظام الدین، «مقایسه قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه به اضافه چند درصد و قیمت گذاری بر مبنای هدف»، نشریه حسابرس شماره 6 سال دوم، بهار 1379.

    4- سماواتی، رضا «ویژگی‌های بارز حسابداری مدیریت در ژاپن»، نشریه حسابرس شماره 10، سال سوم، بهار 1380.

    5- خوش طینت، محسن و اشرف جامعی ، «هزینه یابی هدف، شناخت، کاربرد و ضرورت بکارگیری آن»، نشریه حسابرس شماره 16، سا ل چهارم، مهر و آبان 1381 .

    6- ثقفی، دکتر علی و دکتر رحیم ارباب اسماعیلی، «بررسی اثرات اقتصادی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت خودرو با نگرش به روشهای حسابداری مدیریت در شرکت ایران خودرو»، نشریه مطالعات حسابداری، شماره 5، بهار 1383.

    7- دستگیر، محسن و جواد عرب یارمحمدی، «بررسی موانع بکارگیری هزینه های هدف در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 39 ، بهار 1384.

    8- حجازی، رضوان، «مدیریت هزینه بر مبنای هدف» ، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال پانزدهم، شماره 1، بهار 1382.

    9- دستگیر، محسن و ناصر ایزدی‌نیا، «مدیریت مبتنی بر ارزش»، حسابدار شماره 155، سال هیجدهم.

    10- مکرمی ، یدالله ، «هزینه یابی هدف: روشی اثربخش برای مدیریت هزینه‌ها، حسابدار شماره 132، سال 1378.

     

    1-       Horongren and foster, "Cost Accounting A Mongagerial Emphasis" , 8 th ed, prentice Hall. Inc, newjersey. USA, 1994.

    2-       Castellano and Young, "Speed splasher an interactive team – based target costing exercise" , journal of Accounting Education 2003, pp 149-155, www.elsevier.com/locate/jaccedu

    هزینه یابی هدف ومدیریت زنجیرهای عرضه ترجمه:دکتر حسین اعتمادی

    بهترین تجارب در هزینه یابی هدف ترجمه:دکتر رحمانی

    "Target costing & value engineering", productivity Press, Copper R & Slagmulder R, (1997).

    "Develop profitable new products with target" Copper R & slagmulder R, (1999).

    "Valve analysis in design", new york: free press, Flower, T.C. (1990).

    15- گرجی، ابراهیم؛ اقتصاد کلان تئوریها و سیاستگذاری‌های اقتصادی، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، 1379، ص54.

    16- بختیاری، صادق؛ پیشین، ص206.

    همان، ص206.

    17- حسابرسی و مدیریت و تاریخچه حسابداری نوشته ل . ساعی

    18- بینش حسابداری –دکتر محمد حسن اردبیلی

    19- ویژگیهای اطلاعات حسابداری- دکتر محمد رضا طاهری

    20- سایت انجمن علمی حسابداری

    21- سایت تخصصی حسابداری دانشگاه

    22- صفحات برگزیده اینترنتی در مورد حسابداری

    24- بریلی، ریچاد ؛ خطر و بازده ، ترجمه حسین عبده تبریزی ، نشر آگاه. 

    26- جهانخانی و پارسائیان ؛ بورس اوراق بهادار ، نشر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 

    27-جونز،چارلز پی ؛ مدیرت سرمایه گذاری ، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش، نشر نگاه دانش. 

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه هزینه یابی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه هزینه یابی, تز دکترا در مورد پایان نامه هزینه یابی, رساله در مورد پایان نامه هزینه یابی, پایان نامه در مورد پایان نامه هزینه یابی, تحقیق در مورد پایان نامه هزینه یابی, مقاله در مورد پایان نامه هزینه یابی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه هزینه یابی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه هزینه یابی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه هزینه یابی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه هزینه یابی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت