پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 910
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

    رشته پژوهشگری علوم اجتماعی 

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه

    انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد .

    جهان امروز به دنیای الکترونیک  و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .

    یکی از این ارتباطات ،  ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری .

    حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .

    افراد چت را فقط بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .

    در این پژوهش علل کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

    و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و بیهوده گرایی بگذراند.

    و اینکه در نهایت بدانیم در دنیای امروز چت خوب یا بد؟

    2-1 بیان مسئله :

    می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است ، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیونها نفر بیش از 155 کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است. آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است . ( محسنی ، 71،1380 )

    واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد جهانی نظارت نشده آزاد ، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد . مبالغه آمیز نخواهد بود که اینترنت را از مهم ترین فصول جامعه اطلاعات بدانیم . برای برخی از قشرهای جامعه ما « اینترنت» نامی کم و بیش آشنا ، اما در عین حال مبهم و اسرار آمیز است . نامی که دانستنیهای پراکنده درباره آن همواره در طول چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و توسعه و تحول سریع آن هم سبب گردیده است که اطلاعات در این باره به سرعت کهنه شود. ( محسنی ، 1380 ،71 )

    اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت و زیبا ،اخلاقی و غیر اخلاقی می تواند تلقی شود ، البته مسئله در این است که مرزهای میان این صفات دوگانه را جامعه های مختلف چگونه تعریف کنند ، با اتصال به شبکه اینترنت می توان با دیگران رابطه برقرار کرد ، از اطلاعات علمی ، سیاسی ، ادبی ، تاریخی و ... بهره مند شد .

    ( محسنی، 1380، 71 )

    چت به معنای گفتگوی عامیانه بین افراد مختلف می باشد . در محیط اینترنت معنای این فناوری گفتگو در اتاقهای خصوصی و عمومی است و به سطح برخورداری و استفاده افراد از آن بستگی دارد .

    3-1 اهمیت و ضرورت مسئله :

    چت در ایران برای نسل جوان جایگاه ناشناخته ای داردو باید آموزش های لازم در این زمینه لحاظ شود . چت یک مبع تبادل اندیشه است و در کنار دیگر رسانه های الکترونیکی باید به جایگاه مناسب خود برسد . ( کریم خانی ،1386، 17 )

    80% مراجعین به چت روم ها از سایت yahoo ، 6/5 % از MSN و تنها 7% از سایت های فارسی زبان هستند .

    75% چت کنندگان در چت نقش های متفاوتی را بازی می کنند که سهم پسران 89% و دختران 11% است . در این میان پسران بیشتر از دوربین و صدا بهره میگیرند. (کریم خانی، 1386 ، 17 )

    نتایج بدست آمده از تحقیقات محمد ابراهیم برزگر در ارتباط با گرایش مذهبی جوانان در هفت موضوع مرتبط با چت نشان می دهد . که : (همان منبع )

    نگاه به چت بعنوان بازی و سرگرمی24%                  وسیله برای ارتباط دوستانه18%

    چت بعنوان تداوم زندگی واقعی17%                        چت بعنوان امکانی برای جستجو گری9%

    چت بعنوان ارتباط نا مطمئن ناکار آمد 20%               چت بعنوان ابزاری برای سوء استفاده 12%   

    4-1 سوالات پژوهش :

    حال دراین پژوهش سعی بر آن است تا بتوانیم سوالات ذیل را پاسخگو باشیم .

    انگیزه های روانی میان دانشجویان در استفاده ازچت و دوستیابی اینترنتی چیست ؟

    تاثیر چت بر فرهنگ و هنجار جامعه چیست ؟

    تاثیر پدیده جهانی شدن و دنیای مدرنیته بر چت چیست ؟

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله

    فهرست:

     

    فصل اول ---------------------------------------------------

    مقدمه -----------------------------------------------------

    بیان مساله --------------------------------------------------

    اهمیت و ضرورت ---------------------------------------------

    فصل دوم ---------------------------------------------------

    پیشینه داخلی و خارجی -----------------------------------------

    مصاحبه کارشناس/ مصاحبه اکتشافی -------------------------------

    مقاله ------------------------------------------------------

    فصل سوم --------------------------------------------------

    تحلیل نظری--------------------------------------------------

    مدل نظری --------------------------------------------------

    فصل چهارم-------------------------------------------------

    روش شناسی تحلیل -------------------------------------------

    روش تحقیق-------------------------------------------------

    جامعه آماری ------------------------------------------------

    شیوه انتخاب واحد نمونه-----------------------------------------

    روش گردآوری ----------------------------------------------

    فصل پنجم---------------------------------------------------

    فرضیات ----------------------------------------------------

    تعریف عملیاتی -----------------------------------------------

    فصل ششم- ضمائم--------------------------------------------

    پرسشنامه---------------------------------------------------

    مصاحبه----------------------------------------------------

    منابع ------------------------------------------------------ 

    .

    منبع:

    شناخت ارتباطات جمعی نویسنده ملوین و فلور، اورت ای، دنیس مترجم: سیروس مرادی، زیر نظر دکتر ناصر باهنر، چاپ دوم، انتشارات دانشکده صدا و سیما

    اینترنت و جامعه، نوشته جیمز اسلوین،‌ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوه نشر کتابدار، 1380

    تکنولوژی های جدید ارتباطی در کشورهای درحال توسعه،‌نوشته جریس هنسون، اومانارولا ترجمه داوود حیدری، چاپ سوم، 1381، ناشر انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

    طرح نظر سنجی بررسی نحوه کاربرد اینترنت نزد جوانان مشهدی، دی ماه 1383،‌ مسئول طرح راضیه آذرنیا، مجری طرح: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران

    زنان و فناوری اطلاعات www.wit.ir – سایت علمی نخبگان جوان – سایت شبکه فن آوری اطلاعات ایران www.IRITN.com – سایت خبرگزاری دانشجویان ایران، www.ISNA.ir

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, رساله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان 18-30 ساله
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت